V rámci digitálního marketingu se můžeme velmi často potkávat s pojmy jako jsou PPC, CPC, Keywords a s další terminologii. Pojďme se společně podívat na základní terminologii a jak taková PPC reklama vlastně funguje.
PPC reklama, neboli Pay-Per-Click, je forma online reklamy, na kterou jste již určitě několikrát narazili při procházení internetem. Tento typ reklam se stává stále oblíbenější, jelikož lidé tráví online více a více času. PPC se stále vylepšuje a mění, především s příchodem AI, proto je důležité se neustále vzdělávat v tomto oboru a dále se rozvíjet.
Základní terminologie, kterou je dobré znát
PPC (Pay-Per-Click) – Druh reklamy na internetu, kdy inzerent platí za každý klik na jeho reklamu.
CPC (Cost-Per-Clik) – Cena za jedno prokliknutí na reklamu
CTR (Click-Through Rate) – Proklikovost značí poměr mezi počtem kliknutí na reklamu a počtem zobrazení. Tímto ukazatelem se měří účinnost reklam.
PNO (Podíl nákladů na obratu) – Jedná se o ukazatel, který vyjadřuje kolik procent z tržeb reklamy tvoří náklady vynaložené na reklamu.
Klíčová slova (Keywords, KW) – Slova nebo fráze, na které se reklamy zobrazují
Jak PPC reklamy fungují?
Princip spočívá v tom, že zákazník vyhledává produkty na internetu nebo prochází jakýkoli obsah na sociálních sítích, přičemž se mu zobrazují reklamy. Může se jednat o vyhledávací reklamy, kdy se tento typ zobrazí při výsledcích vyhledávání na Google na prvních řádcích. Organické vyhledávání (to neplacené) se zobrazí až po placených výsledcích. Reklamy jsou označeny nápisem „Sponzorováno“. Může se jednat také o bannerovou reklamu, kdy vidíte ve svém prohlížeči zase reklamy grafické, ne textové. Inzerent platí pouze za reálné prokliky na svou reklamu, nikoli za zobrazení na stránce. V jakém pořadí a jak často se reklamy zobrazují určují aukce o reklamní pozici. Obecně platí že čím vyšší částku za jeden proklik nabídnete a čím kvalitněji zpracovanou reklamu máte, tím výše a častěji se zobrazíte.
Proč využívat PPC reklamy?
1. Reklamy se zobrazí hned: Na rozdíl od jiných marketingových nástrojů se PPC reklamy zobrazují hned po vytvoření a schválení.
2. Flexibilní: Inzerenti mohou taktéž hned reagovat na aktuální události, novinky nebo sezónní poptávku. Zároveň pokud po vytvoření reklamy se objeví například chyba v textu, není problém ji během pár kliků upravit. U reklam v časopisech, které jsou už v tisku, takové chyby nelze tak rychle opravit.
3. Zvýšení návštěvnosti a povědomí: PPC reklamy jsou skvělým nástrojem pro získávání nových relevantních zákazníků, kteří na internetu hledají produkty či služby, které nabízíte.
4. Přesné cílení: Reklamy je možné cíli na specifickou cílovou skupinu, což zvýší pravděpodobnost konverzí (nákupů).
5. Platba za prokliky: Platíte za reálné kliknutí na reklamu, ne za její zobrazení.
6. Měřitelnost výkonu: Jelikož je tento typ reklam dobře měřitelný, na rozdíl například od billboardů na cestách či inzercí v časopisech, je možné sledovat jejich výkon a následně podle je optimalizovat.
7. Rozpočet dle potřeb: Rozpočet kampaní lze nastavit podle potřeb inzerenta a také lze nastavit denní nebo týdenní limity, aby nebyly překročeny náklady na reklamu.
Nevýhody PPC reklam
1. Dynamické prostředí: Lidé spravující PPC reklamy musí držet krok s novinkami, které se objevují skoro několikrát do měsíce.
2. Velká konkurence: PPC reklamní trh je často velmi konkurenční a inzerenti se mohou předbíhat v nabídkách za proklik, což se může i prodražit.
3. Potřeba odborných znalostí: Efektivní správa reklam vyžaduje určité odborné znalosti. Neznalost například pravidel Google může mít na svědomí zablokování reklam či celého účtu. Nezkušení inzerenti se mohou snadno ztratit nebo ztratit peníze za neefektivní reklamy.
4. Klikací podvody: Existuje riziko, kdy mohou konkurenti či zlí aktéři klikat na reklamy a tím zvyšovat náklady při snížení efektivity kampaně.
5. Závislost na platformách: Změny pravidel nebo algoritmů na platformách (Google Ads, Facebook Ads, Sklik, apod.) mohou mít významný dopad na výkonnost kampaní.
PPC Platformy
Google Ads (dříve AdWords)
Jedná se o nejpopulárnější a nejpropracovanější PPC platformu na světě. Při vytvoření kampaně v Google Ads se reklamy zobrazují především ve výsledcích Google, což je světově nejpoužívanější vyhledávácí nástroj, a také na partnerských webových stránkách. Reklamy se zobrazují nahoře nad organickými výsledky a zároveň také na spodní části stránky, což záleží na počtu inzerentů. V Google Ads existuje mnoho formátů reklam. Inzerent si může vybrat od klasických vyhledávacích reklam, bannerových až po Google Nákupy.
Sklik
Sklik je reklamní PPC platforma, která je provozována společností Seznam.cz, což je jedna z největších internetových firem v ČR. Sklik je obdobou právě Google Ads pro český trh. Reklamy vytvořené přes Sklik se zobrazují na platformě Seznam a také na partnerských webových stránkách. Jelikož se tato platforma týká českého trhu a není využívána tolik jako Google, očekává se i menší počet vyhledávajících dotazů, a tudíž méně zobrazených reklam.
Doporučuje se rozdělit si svůj rozpočet jak na Google, tak na Seznamu, přičemž je nutno brát v potaz, jakou cílovou skupinu chceme oslovit. Například senioři můžou dávat přednost Seznamu před Googlem, což ale nemusí být pravidlem. Velkou výhodou Skliku má bannerová reklama, která se může zobrazovat na často navštěvovaných webech, jako jsou Seznam Zprávy, Novinky, Super, Sport, Proženy a iDnes.